Året er 1763. Det knager i det gamle samfunds fuger. Men adelen og hoffet sidder solidt på magten.
Den unge Niels Krejme arbejder for fæstebonden Aksel. For at slippe for militærtjeneste involverer Niels Krejme sig i et farligt rænkespil rettet mod ingen ringere end kong Frederik den Femte.
Men komplottet har flere deltagere end først antaget, og da en adelsmand myrdes for øjnene af kongen, hænger Niels Krejmes liv pludselig i en tynd tråd.
Men Frederik den Femte kan også smede rænker.
I et kapløb med tiden og dødssyg af druk går kongen i gang med at opklare mordet, og den enevældige monark og knægten fra landet bliver et forbløffende makkerpar i en forrygende roman om erotik og magtkamp.
At politik kan være et blodigt håndværk dokumeteres jævnligt i disse tider på bog og på film. Den repræsentative magts virkelige ansigt bag tunge gardiner og på bonede gulve, studeres med stor interesse af os, der repræsenteres - vi ser med overvældende ildhu både dokumentarprogrammer og semidokumentariske spillefilm samt læser de bøger, der ligger bag, eller de der supplerer fænomener og hændelser bag politikens polerede facade.
Trods afsløring på afsløring forbliver det politiske spil som oftest en lukket verden for de fleste.
Undertiden forstås sammenhænge bedst i historiens lys.
'Han danse som en adelsmand' foregår i en tid ikke ulig vores egen, trods de omkring 250 år der ligger imellem. Som nationalstater og landegrænser i dag er blevet for snævre og begrænsende for en økonomi, der forlængst arbejder overnationalt - således var også den produktionsform, der reelt var baggrunden for landbrugsreformernes og bondestandens frigørelse i slutningen af 1700-tallet, blevet et spændebånd om en bristefærdig og nødvendig udvikling.
Men som projektet EU både har tilhængere og modstandere blandt såvel samfundets store som små, havde reformerne dengang det også.
Selvom hovedpersonen i bogen bliver revet ind i en malstrøm af stridigheder blandt de store og med ét befinder sig i en verden af bedrag og skjulte dagsordener, først som statist i det politiske spil, siden som aktør i en febrilsk kamp for at redde sit eget liv, er bogen først og fremmest en spændingsfortælling, hvor de menneskelige faktorer - kærligheden, erotikken, kampen for simpel overlevelse - spiller de voldsomme og i virkeligheden ofte afgørende roller.
Bag fortællingen ligger en grundig research, og adskilligt i bogens handling er taget ubeskåret ud af den historiske virkelighed, både hvad angår persongalleri og konkrete hændelser.